Search
Close this search box.

Εμπλέκοντας την οικογένεια στη συμπεριληπτική σεξουαλική εκπαίδευση: Ένας οδηγός για σχολεία

Εμπλέκοντας την οικογένεια στη συμπεριληπτική σεξουαλική εκπαίδευση: Ένας οδηγός για σχολεία

Εμπλέκοντας την οικογένεια στη συμπεριληπτική σεξουαλική εκπαίδευση: Ένας οδηγός για σχολεία

Εμπλέκοντας την οικογένεια στη συμπεριληπτική σεξουαλική εκπαίδευση: Ένας οδηγός για σχολεία

Σύμφωνα με την UNESCO, αν και τα οφέλη της Συμπεριληπτικής Σεξουαλικής Εκπαίδευσης έχουν αποδειχθεί ευρέως, εξακολουθούν να υπάρχουν περιορισμένες πληροφορίες σχετικά με τον αντίκτυπό της σε ευάλωτες ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των νέων με αναπηρίες.

Το «INCLUDED: Inclusive sex-ed μέσω δημιουργικών μεθόδων» αποτελεί μια Erasmus+ πρωτοβουλία στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης, στην οποία συμμετέχουν επτά εταίροι από έξι χώρες: Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Βόρεια Μακεδονία, Ισπανία, Ολλανδία και Ελλάδα. Το INCLUDED δημιουργήθηκε για να διερευνήσει περαιτέρω και να εφαρμόσει κατάλληλες και αποτελεσματικές μεθόδους για νέους με αναπηρίες, προάγοντας ταυτόχρονα τον διάλογο μεταξύ σχολείων και οικογενειών. Στο πλαίσιο του έργου, νέα εργαλεία για την εκπαιδευτική κοινότητα είναι διαθέσιμα, προκειμένου να γίνει η σεξουαλική εκπαίδευση προσιτή σε όλους/ες τους μαθητές και τις μαθήτριες.

Η κοινοπραξία του έργου INCLUDED ανέπτυξε πρόσφατα έναν Οδηγό για σχολεία, ο οποίος έχει δύο στόχους:

  • Να υποστηρίξει και να καθοδηγήσει για την προσέγγιση και τη συμμετοχή των οικογενειών στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση με συμπεριληπτικό, ενεργητικό και θετικό τρόπο.
  • Να υποστηρίξει τους γονείς, ώστε να έχουν αποτελεσματικό ρόλο στη σεξουαλική εκπαίδευση των παιδιών τους και να συνεργαστούν με τα σχολεία προκειμένου η σεξουαλική εκπαίδευση των παιδιών τους να είναι επιτυχής.

Πρόκειται για έναν ανοιχτό εκπαιδευτικό πόρο που μπορεί να συμβάλει στην ευημερία και την κοινωνική ένταξη των νέων, ιδιαίτερα εκείνων που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες.

Ο Οδηγός έρχεται μετά τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για μαθητές και μαθήτριες καθώς και ενός ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού προγράμματος για δασκάλους, που αναπτύχθηκε προκειμένου να τους υποστηρίξει στην εφαρμογή σεξουαλικής εκπαίδευσης. Τα εκπαιδευτικά αυτά προγράμματα απευθύνονταν κυρίως σε νέους και νέες και μεμονωμένους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στα σχολεία. Ο Οδηγός, από την άλλη πλευρά, στοχεύει να υποστηρίξει όλη την εκπαιδευτική κοινότητα στην εφαρμογή της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και να εμπλέξει τους γονείς, ως άτυπους εκπαιδευτές και εκπαιδεύτριες. Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθεί ένας διάλογος μεταξύ σχολείων και οικογενειών.

Γιατί είναι σημαντική η συμβολή των οικογενειών;

Σύμφωνα με το πλαίσιο πολιτικής της UNESCO, για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων, είναι χρήσιμο να οργανωθεί κάποια μορφή συνεργασίας με τους γονείς, όχι μόνο για την εξασφάλιση της απαραίτητης υποστήριξης από αυτούς, αλλά και για την εξασφάλιση της βέλτιστης «συνεργασίας» μεταξύ του άτυπου ρόλου των γονέων και του επίσημου ρόλου των σχολείων (Stabback, 2016).

Παρά τη σημασία της οικογένειας στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, σύμφωνα με την έκθεση του 2018 «Σεξουαλική εκπαίδευση στην Ευρώπη και την Κεντρική Ασία: Κατάσταση της τέχνης και πρόσφατη ανάπτυξη», οι οικογένειες, ως εκπρόσωποι της κοινωνίας στα σχολεία, μπορούν να αποτρέψουν την εισαγωγή ικανοποιητικών προγραμμάτων σεξουαλικής εκπαίδευσης. Φυσικά η κατάσταση αυτή είναι εξαιρετικά ετερογενής ανάλογα με τη χώρα.

Για παράδειγμα, ενώ στην Ολλανδία δεν υπάρχει σχεδόν καμία κοινωνική εναντίωση στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, στη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας και στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχει, ενώ στην Ισπανία λαμβάνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις. Στην Ιταλία, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση δεν είναι υποχρεωτική στα σχολεία και, όταν προτείνονται εκπαιδευτικά προγράμματα, η συμμετοχή των μαθητών πρέπει να εγκρίνεται από τις οικογένειες, επομένως η αναζήτηση συμμαχίας μαζί τους είναι ζωτικής σημασίας. Στην Ελλάδα, τα μαθήματα σεξουαλικής εκπαίδευσης και ειδικά αυτά που περιλαμβάνουν την Ειδική Αγωγή είναι ατομικά και μάλλον μη συστηματικά, επομένως εναπόκειται στην οικογένεια να εκπαιδεύσει και να στηρίξει τα παιδιά της σε αυτό το θέμα.

Στην περίπτωση των μαθητών/τριών με αναπηρίες είναι ακόμη πιο σημαντικό η υποστήριξη να είναι αμφίδρομη, καθώς οι γονείς συχνά αισθάνονται αβοήθητοι όταν αντιμετωπίζουν τη σεξουαλικότητα των παιδιών τους.

Ο Οδηγός που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου INCLUDED έρχεται να προσφέρει υποστήριξη για την ανάπτυξη εργαστηρίων σεξουαλικής εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς για οικογένειες και τη σχολική κοινότητα.

Ο Οδηγός είναι διαθέσιμος δωρεάν σε όλες τις γλώσσες της κοινοπραξίας (Αγγλικά, Ιταλικά, Ελληνικά, Μακεδονικά, Ολλανδικά και Ισπανικά). Μπορείτε να τον βρείτε ΕΔΩ.

Leave a comment
or ask for help