Οι στρατηγικές αξιολόγησης διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στο πεδίο της ψηφιακής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τη μαθησιακή πρόοδο, τα επιτεύγματα και τους τομείς βελτίωσης των φοιτητών. Με την εφαρμογή μιας σειράς στρατηγικών αξιολόγησης, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιολογήσουν αποτελεσματικά τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες των φοιτητών στο ψηφιακό περιβάλλον μάθησης. Αυτό τους επιτρέπει να προσαρμόζουν τις διδακτικές τους προσεγγίσεις και να παρέχουν στοχευμένη ανατροφοδότηση, βελτιώνοντας, εν τέλει, τη συνολική μαθησιακή εμπειρία των φοιτητών.
Στον τομέα της εκπαίδευσης, η επιλογή της καταλληλότερης στρατηγικής αξιολόγησης εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως οι μαθησιακοί στόχοι, ο χρόνος αξιολόγησης και ο αριθμός των εμπλεκόμενων αξιολογητών και φοιτητών. (Kiryakova, 2021). Δύο κύριες τυπολογίες στρατηγικών αξιολόγησης είναι η διαμορφωτική (formative) και η συνολική (summative).
Οι διαμορφωτικές αξιολογήσεις έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίζουν τη μάθηση, παρακολουθώντας την πρόοδο των φοιτητών και κάνοντας προσαρμογές στη μαθησιακή διαδικασία με βάση τις ανάγκες τους, βελτιώνοντας έτσι τη συνολική μαθησιακή τους εμπειρία. (Kiryakova, 2021). Αυτός ο τύπος αξιολόγησης περιλαμβάνει μια διαλογική μορφή γλώσσας, παραπέμποντας σε συζήτηση, όπου εκπαιδευόμενοι και εκπαιδευτικοί συν-δημιουργούν νόημα μέσω αμοιβαίας εμπλοκής. (Amua-Sekyi, 2016). Τα κουίζ και τα παιχνίδια είναι μερικά παραδείγματα εργαλείων διαμορφωτικής αξιολόγησης.
Από την άλλη πλευρά, οι συνολικές αξιολογήσεις εκτιμούν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τα επιτεύγματα των εκπαιδευομένων στο τέλος ενός μαθήματος ή μιας κατάρτισης με βάση καθορισμένα πρότυπα. (Kiryakova, 2021). Χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση της συνολικής απόδοσης ενός μαθήματος και παρέχουν πιστοποιήσεις και επίσημα αποδεικτικά στοιχεία των ικανοτήτων των εκπαιδευομένων (Amua-Sekyi, 2016). Παραδείγματα συνολικών μεθόδων αξιολόγησης περιλαμβάνουν τεστ με υπολογιστή, οπτικοακουστικές καταγραφές και προσομοιώσεις.
Τόσο οι διαμορφωτικές όσο και οι συνολικές αξιολογήσεις διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην αξιολόγηση και την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας.