Συντάκτρια: Carlotta Figini, European Digital Learning Network
Ποιες μορφές σεξουαλικής κακοποίησης έχετε ακούσει ή/και γνωρίζετε ότι υπάρχουν;
Λαμβάνοντας ως αφετηρία το παραπάνω ερώτημα, η έρευνα που διεξήχθη στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου STOP ανέδειξε το χάσμα δεξιοτήτων που επικρατεί στους/στις επαγγελματίες που εργάζονται με νέους/ες σχετικά με τη σεξουαλική κακοποίηση. Συγκεκριμένα, η έρευνα περιλάμβανε τη διενέργεια ομάδων εστιασμένης συζήτησης (focus groups) με τους/τις εν λόγω επαγγελματίες σε διάφορες χώρες, όπως η Κροατία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ισπανία και η Κύπρος. Γενικά, οι εργαζόμενοι/ες στον τομέα της νεολαίας και οι φροντιστές/στριες αποτελούν σημείο αναφοράς για τους/τις νέους/ες, δεδομένου ότι είναι υπεύθυνοι/ες για την ασφάλεια και την ευημερία τους, ενώ παράλληλα διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στην οικογένεια (κυρίως τους γονείς), τα σχολεία και τους/τις νέους/ες. Στην Ευρώπη, μελέτες δείχνουν ότι μία σημαντική μειοψηφία παιδιών (10%-20%) στις ευρωπαϊκές χώρες κακοποιούνται σεξουαλικά κατά τη διάρκεια της παιδικής τους ηλικίας (European Commission, 2018).
Τα ευρήματα της έρευνας υπογραμμίζουν την ανάγκη αύξησης της εκπαιδευτικής προσφοράς για την πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης, καθώς παρατηρείται μεγάλη σύγχυση σχετικά με τον ορισμό της σεξουαλικής κακοποίησης και τις διάφορες μορφές με τις οποίες μπορεί να εκδηλωθεί. Μεταξύ των διαφόρων περιστατικών σεξουαλικής κακοποίησης που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες που εργάζονται με νέους/ες, το συχνότερο είναι η βία μεταξύ συνομηλίκων που εκφράζεται μέσω του sexting και του ακατάλληλου αγγίγματος. Ωστόσο, αρκετά περιστατικά σχετίζονται με τη σεξουαλική κακοποίηση ενηλίκων/νέων στο οικογενειακό περιβάλλον, όπου ο δράστης είναι μέλος της οικογένειας που εμπιστεύεται το θύμα. Στην ομάδα εστιασμένης συζήτησης (focus group), οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες ανέφεραν επίσης πόσο δύσκολο είναι να καταγγείλουν περιστατικά εικαζόμενης κακοποίησης, καθώς κατανοούν αφενός το στερεότυπο που αφορά την (αναγκαστική) συναινετική σεξουαλική δραστηριότητα με τον/την ερωτικό σύντροφο και αφετέρου τις πολιτισμικές διαφορές που υπάρχουν στην προσέγγιση των ερωτικών σχέσεων, της σεξουαλικής αγωγής και του γάμου.
Από την ανάλυση των παραπάνω ευρημάτων φαίνεται ότι πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη βήματα για να βοηθήσουμε τους/τις επαγγελματίες που εργάζονται με νέους/ες να αναγνωρίζουν περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης και να παρέχουν μία πρώτη υποστήριξη στο θύμα. Επιπλέον, κρίνεται αναγκαίο να επιμορφωθούν όχι μόνο οι εργαζόμενοι στον τομέα της νεολαίας, αλλά και οι γονείς και οι νέοι, ώστε να αναγνωρίζουν τις διάφορες μορφές σεξουαλικής κακοποίησης και ποια είναι η υγιής σεξουαλική συμπεριφορά. Η κατανόηση των κινδύνων που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν οι νέοι/ες τόσο εντός όσο και εκτός του Διαδικτύου μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην επαγγελματική ανάπτυξη των επαγγελματιών που εργάζονται στον τομέα της νεολαίας και συγχρόνως στην ενίσχυση της ικανότητάς τους να στηρίζουν τους/τις νέους/ες προκειμένου να προστατεύονται από σεξουαλικά αρπακτικά και σχετική βία.
Το “Stop Child Abuse Through Effective Training and Augmented Reality” (STOP) είναι ένα πρόγραμμα Erasmus+ (KA2 Youth Project), το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (αριθμός έργου: 2019-2-HR01-KA205-061028). Το έργο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2019 και έχει διάρκεια 26 μηνών.
- Γίνετε μέλος της κοινότητάς μας στο Facebook: STOP child abuse ThrOugh effective training and augmented reality
- ή επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας στο: http://erasmusstop.eu/ .