Τα τελευταία χρόνια, η εκπαίδευση έχει μετατοπιστεί από τους φυσικούς χώρους στη διαδικτυακή ή ηλεκτρονική μάθηση. Αν και αυτός ο νέος τύπος μάθησης έχει πολλά πλεονεκτήματα, υπάρχουν εντούτοις και κάποια μειονεκτήματα. Παρ’ όλα αυτά, η ηλεκτρονική μάθηση αντιμετωπίστηκε αρκετά θετικά από την ακαδημαϊκή κοινότητα μέχρι τη στιγμή που το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου αναγκάστηκε να στραφεί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση λόγω της πανδημίας του COVID-19. Στη διάρκεια της κρίσης, πολλά ακαδημαϊκά ιδρύματα, φοιτητές και καθηγητές αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες κατά την προσπάθειά τους να μεταβούν πλήρως στην ηλεκτρονική εκπαίδευση.
Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος PLACEDU, στο οποίο συμμετέχει το ΚΜΟΠ, πραγματοποιήσαμε έρευνα προκειμένου να διερευνήσουμε τον αντίκτυπο της διαδικτυακής μάθησης σε 6 διαφορετικές χώρες και να αναδείξουμε την ανάγκη για μια ποικιλία λύσεων.
Η περίπτωση της Ελλάδας
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Ελλάδα εφάρμοσε την ηλεκτρονική μάθηση ως απόκριση στο κλείσιμο όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Η έρευνα έδειξε πως αυτή η μετάβαση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ήταν απότομη και δεν έγινε στο πλαίσιο μιας δομημένης διαδικασίας. Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών δεν ήταν προετοιμασμένη κατάλληλα και δεν είχε προηγούμενη εμπειρία στην ηλεκτρονική μάθηση, ενώ τα πανεπιστήμια δεν παρείχαν επαρκή κατάρτιση για τους διδάσκοντες.
Ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε τμήματος ή κάθε μαθήματος υπήρχαν εναλλακτικές λύσεις: η μέθοδος της σύγχρονης ή ασύγχρονης διδασκαλίας ή ένας συνδυασμός και των δύο. Τα σύγχρονα μαθήματα διεξήχθησαν μέσω τηλεδιάσκεψης, ακολουθώντας το κανονικό ωρολόγιο πρόγραμμα, ενώ τα ασύγχρονα μαθήματα χρησιμοποίησαν τα συστήματα ηλεκτρονικής μάθησης των πανεπιστημίων.
Αυτή η νέα εκπαιδευτική κανονικότητα διήρκεσε από τον Μάρτιο του 2020 έως τον Οκτώβριο του 2021, όταν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα επέστρεψαν σταδιακά στη δια ζώσης διδασκαλία.
Η εμπειρία αυτή οδήγησε σε αυξημένη τεχνογνωσία στην ηλεκτρονική μάθηση για τους καθηγητές, εξοικείωση με τις ψηφιακές μεθόδους μάθησης για τους φοιτητές και βελτίωση των διαδικτυακών διοικητικών δομών στα πανεπιστήμια. Η έρευνα καταλήγει πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Ελλάδα μπορεί να αποφέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα με κατάλληλο σχεδιασμό, στρατηγική προσέγγιση και επιτυχή εφαρμογή σε εθνικό επίπεδο.
Το έργο PLACEDU
Το έργο PLACEDU θα αποτελέσει μια πλατφόρμα όπου θα αντιμετωπιστούν διάφορες προκλήσεις στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ παράλληλα θα προωθήσει την κατάρτιση προκειμένου να ενισχυθούν οι ικανότητες των εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο αυτό, το PLACEDU θα ενισχύσει τις ψηφιακές δεξιότητες ως εγκάρσια θεματική των προγραμμάτων σπουδών.
«Το PLACEDU στην Ελλάδα θα δώσει προτεραιότητα στην ενίσχυση των ψηφιακών δυνατοτήτων στο πρόγραμμα σπουδών και στην αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων που προκαλούνται από τη διαδικτυακή μάθηση. Θα παρέχει υποστήριξη στο ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό για τη μετάβαση σε διαδικτυακές μεθόδους διδασκαλίας και την προσαρμογή των πόρων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Επιπλέον, το PLACEDU θα επικεντρωθεί στην προώθηση της σωματικής και ψυχικής ευεξίας εκπαιδευτικών και μαθητών, προωθώντας την τακτική επικοινωνία και την άμεση αλληλεπίδραση για την ενίσχυση των κινήτρων και την εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία», δήλωσε η συντονίστρια της Μονάδας Εκπαίδευσης του ΚΜΟΠ, Ειρηάννα Δραγώνα.
Διαβάστε ΕΔΩ το 1ο Δελτίο Τύπου του PLACEDU.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα επισκεφτείτε τη σελίδα https://placedu-project.com/.