Στο επίκεντρο της εκδήλωσης του ΚΜΟΠ «Ανεξάρτητη διαβίωση των ατόμων με αναπηρία σε έναν ψηφιακό κόσμο: Ο ρόλος των επαγγελματιών υγείας» βρέθηκαν οι προκλήσεις και οι δυνατότητες της ψηφιακής ενσωμάτωσης των ατόμων με αναπηρία, με έμφαση στην καθοριστική συμβολή των επαγγελματιών υγείας και φροντίδας.
Η διαδικτυακή εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα, 16 Ιουνίου 2025, αποτέλεσε μια ουσιαστική πρωτοβουλία ευαισθητοποίησης και διαλόγου, αναδεικνύοντας καλές πρακτικές και εργαλεία ενδυνάμωσης για επαγγελματίες καθώς και για άτομα με αναπηρία.
Την έναρξη έκανε η Τζένη Λαζάρου, υπεύθυνη Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του ΚΜΟΠ, καλωσορίζοντας τους/τις συμμετέχοντες/ουσες και τονίζοντας τον ρόλο της διατομεακής συνεργασίας για την προώθηση της ανεξάρτητης διαβίωσης.“Σήμερα, σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα και πιο ψηφιακός, τα άτομα με αναπηρία συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες και εμπόδια, τόσο στον πραγματικό όσο και στον ψηφιακό χώρο. Ως κοινωνία, έχουμε την υποχρέωση να διασφαλίσουμε ότι η τεχνολογία δεν θα γίνει ακόμη ένα εμπόδιο, αλλά ένα εργαλείο ενδυνάμωσης, που θα ανοίξει νέους δρόμους για αυτονομία, συμμετοχή και πλήρη ένταξη.
Στον ψηφιακό κόσμο ισχύουν τα ίδια δικαιώματα για όλους και όλες. Είναι καθήκον μας, ως φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών, να εργαστούμε για ένα περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς, όπου η προσβασιμότητα και οι ίσες ευκαιρίες δεν είναι προνόμιο, αλλά βασική προϋπόθεση. Το ΚΜΟΠ – Κέντρο Κοινωνικής Καινοτομίας και Δράσης, μέσα από πρωτοβουλίες όπως το έργο SKILLS, εργάζεται για να μετατρέψει αυτή την προοπτική σε πραγματικότητα, δίνοντας στα άτομα με αναπηρία τα εργαλεία και την εμπιστοσύνη για να διεκδικήσουν την αυτόνομη ζωή που τους αξίζει.” αναφέρει.
Στην πρώτη θεματική ενότητα, με τίτλο «Αυτόνομη διαβίωση στον ψηφιακό κόσμο», ο Χάρης Ασλανίδης μοιράστηκε μια προσωπική και αισιόδοξη οπτική για την πορεία του ως ανάπηρος επαγγελματίας στον χώρο του digital marketing. Μέσα από τη δική του εμπειρία, ανέδειξε πώς οι προκλήσεις μπορούν να μετατραπούν σε πλεονεκτήματα, όταν η κοινωνία δημιουργεί συνθήκες προσβασιμότητας και αποδοχής.
Στη συνέχεια, η Κωνσταντίνα Λάσκαρη, διαχειρίστρια ευρωπαϊκών προγραμμάτων του ΚΜΟΠ, παρουσίασε το ευρωπαϊκό έργο SKILLS, το οποίο στοχεύει στην ενίσχυση της ανεξάρτητης διαβίωσης ατόμων με αναπηρία μέσω της ψηφιακής εκπαίδευσης και της ενδυνάμωσης επαγγελματιών υποστήριξης. Όπως τόνισε, το έργο προωθεί ένα νέο ευρωπαϊκό ψηφιακό οικοσύστημα γνώσης, προσφέροντας εκπαιδευτικά εργαλεία που είναι πλήρως προσβάσιμα και χρηστικά. Σημαντικό στοιχείο της παρουσίασης ήταν η ψηφιακή πλατφόρμα SKILLS, που σχεδιάστηκε από το ΚΜΟΠ και προσφέρει:
- Διαδραστικά e-learning μαθήματα και tutorials για επαγγελματίες υγείας
- Εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία
- Ψηφιακά εργαλεία για καθημερινές και κοινωνικές δεξιότητες
- Πολιτικές συστάσεις και κατευθυντήριες γραμμές για καθολική προσβασιμότητα
Η πλατφόρμα SKILLS φιλοδοξεί να δημιουργήσει τις βάσεις για μια πραγματικά συμπεριληπτική ψηφιακή πραγματικότητα, όπου η ενδυνάμωση και η αυτονομία θα είναι εφικτές για όλους και όλες.
Η εκδήλωση συνεχίστηκε με την ομιλία της κοινωνικής λειτουργού Μαρίας Κριτσωτάκη, από το Κέντρο Ημέρας «Αριάδνη» του ΚΜΟΠ, η οποία μετέφερε πολύτιμες εμπειρίες από το πεδίο και ανέδειξε την αναγκαιότητα για υποστήριξη στις καθημερινές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία.
Ένα βιωματικό κομμάτι της εκδήλωσης αποτέλεσε το εργαστήριο της Κορνηλίας Ανδρουλάκη, project officer ευρωπαϊκών προγραμμάτων του ΚΜΟΠ, με θέμα «Gaming – Ένα εργαλείο κοινωνικοποίησης και σύνδεσης». Η παρουσίαση ανέδειξε το ψηφιακό παιχνίδι ως ένα ουσιαστικό εργαλείο κοινωνικής ένταξης, έκφρασης και ταύτισης, ειδικά για άτομα που αντιμετωπίζουν περιορισμούς στην κινητικότητα ή κοινωνική απομόνωση. Μέσα από μια διαδραστική άσκηση στην πλατφόρμα Mentimeter, δημιουργήθηκε ένας «χάρτης αντιλήψεων» για τη σχέση του gaming με την κοινωνική συμμετοχή.
H Αναΐς Ρούσσου, εκπροσωπώντας τον οργανισμό ARTIT, παρουσίασε το πρόγραμμα Artistic Minds, το οποίο αξιοποιεί τη δύναμη της τέχνης για την ενδυνάμωση ατόμων με νοητική αναπηρία και προωθεί την πολιτιστική τους συμμετοχή.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το έργο SKILLS και τα εργαλεία που αναπτύχθηκαν, μπορείτε να επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα: www.skills-project.eu