Συγγραφέας: Nelly Polyzou, KMOP – Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας
Σεξουαλική κακοποίηση παιδιών μπορεί να συμβεί οπουδήποτε, τόσο στο πρόσωπο και σε απευθείας σύνδεση, και σχετίζεται με πολλούς διαφορετικούς παράγοντες. Οι εκθέσεις δείχνουν ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 οι διαδικτυακοί κίνδυνοι σεξουαλικής κακοποίησης έχουν αυξηθεί σημαντικά, καθώς τόσο τα παιδιά όσο και οι ενήλικες περνούν περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο, ενώ η σωματική αποστασιοποίηση έχει περιορίσει την επαφή και την αλληλεπίδραση μεταξύ παιδιών και υποστηρικτικών ενηλίκων, όπως οι εκπαιδευτικοί.
Υπό αυτές τις συνθήκες, ο ρόλος των γονέων στην προστασία των παιδιών τους από την επιγραμμική κακοποίηση έχει γίνει ακόμη πιο κρίσιμος. Ωστόσο, για να είναι σε θέση να εντοπίζουν τους κινδύνους και να προστατεύουν τα παιδιά τους, οι γονείς πρέπει να έχουν πρόσβαση σε κατάλληλες πληροφορίες και επίσημες εκπαιδεύσεις σχετικά με την πρόληψη της κακοποίησης παιδιών.
Έρευνα που διεξήχθη στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ STOP – «Σταματήστε την κακοποίηση παιδιών μέσω αποτελεσματικής εκπαίδευσης και επαυξημένης πραγματικότητας» στην Κροατία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία και την Κύπρο έχει δείξει έλλειψη κατάλληλης ευαισθητοποίησης μεταξύ των γονέων σχετικά με τα διάφορα είδη σεξουαλικής κακοποίησης και τους τρόπους πρόληψης της. Οι γονείς λαμβάνουν την πλειονότητα των πληροφοριών σχετικά με τη σεξουαλική κακοποίηση κυρίως από τους συνομηλίκους τους και με άτυπα μέσα (π.χ. άρθρα και έρευνα στο διαδίκτυο), και δεύτερον μέσω εκπαιδεύσεων σε σχολεία ή ενώσεις γονέων. Ως εκ τούτου, δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι για το θέμα. Ακόμα κι αν συνειδητοποιούν ότι η πρόσβαση στο διαδίκτυο έρχεται με κινδύνους, δεν μπορούν να προσδιορίσουν τα είδη των κινδύνων που το παιδί τους μπορεί να αντιμετωπίσει εκτός από το να καλλωπιστεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή μέσω online chat.
Αλλά τι κάνουν οι γονείς για να αποτρέψουν την κακοποίηση παιδιών; Stop έρευνα δείχνει ότι, προκειμένου να προστατεύσουν τα παιδιά τους, οι γονείς χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον λειτουργίες γονικού ελέγχου και συστήματα προστασίας από ιούς για την προστασία των συσκευών από εξωτερικές επιθέσεις. Δεύτερον, ορισμένοι από αυτούς μιλούν με τα παιδιά τους για τους κινδύνους των διαδικτυακών σεξουαλικών καταχρήσεων. Η πλειονότητα των γονέων πιστεύει ότι για να μειωθούν οι κίνδυνοι που συνδέονται με τη σεξουαλική κακοποίηση, είναι απαραίτητη η ισχυρή στήριξη από την εθνική νομοθεσία. Συμφωνούν επίσης ότι θα πρέπει να υπάρξουν περισσότερες σχολικές εκπαιδεύσεις για να αυξήσουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους.
Ενώ ο ρόλος του σχολείου στην παροχή τέτοιων εκπαιδεύσεων είναι ζωτικής σημασίας, οι γονείς δεν πρέπει να ξεχνούν τη δική τους ευθύνη για την προστασία και τη στήριξη του παιδιού τους. Είναι σημαντικό να είμαστε σε εγρήγορση, να συνεργαζόμαστε και να συνεργαζόμαστε στενά με τους εκπαιδευτικούς και τους εργαζομένους στον τομέα της νεολαίας, προκειμένου να μειωθούν οι διαδικτυακοί κίνδυνοι κακοποίησης παιδιών. Μιλώντας με τα παιδιά τους για την ασφάλεια στο διαδίκτυο, μένοντας συμμετέχουν - με την γνωριμία με τους δικτυακούς τόπους, τις εφαρμογές και τα παιχνίδια που χρησιμοποιούν τα παιδιά τους - και να είναι σε εγρήγορση για τα σημάδια της αγωνίας είναι βασικά βήματα για τη μείωση αυτών των κινδύνων.
Το πρόγραμμα STOP του Erasmus+ στοχεύει στη μείωση της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών (9-18 ετών) προσφέροντας μια καινοτόμο μεθοδολογία μάθησης στους εργαζομένους στον τομέα της νεολαίας σχετικά με την πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης. Το έργο θέλει να παρέχει νέες προσεγγίσεις και εργαλεία για τους εργαζόμενους στη νεολαία, με βάση ένα AR (επαυξημένης πραγματικότητας) παιχνίδι για την καταπολέμηση των παιδιών δυσμενή εμπειρία τόσο σε απευθείας σύνδεση και offline.
Για περισσότερες πληροφορίες,
- επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας: http://erasmusstop.eu/ ή
- ενταχθούν facebook κοινότητά μας @STOP κακοποίησης παιδιών ThrOugh αποτελεσματική εκπαίδευση και επαυξημένη πραγματικότητα.