Το ΚΜΟΠ συμμετέχει στην ευρωπαϊκή ερευνητική πρωτοβουλία REFUGE-ED, η οποία έχει ως στόχο να καλλιεργήσει ένα συμπεριληπτικό και υποστηρικτικό σχολικό περιβάλλον για τα παιδιά πρόσφυγες και μετανάστες.
Από το 2015 η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με τη σοβαρότερη προσφυγική κρίση από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πολλοί/ές από τους/τις πρόσφυγες που φτάνουν στη Γηραιά Ήπειρο είναι παιδιά – ασυνόδευτα[i] ή μη. Παιδιά τα οποία έχουν βιώσει ξεριζωμό, έχουν χωριστεί από τις οικογένειές τους ή έχουν υποστεί ακόμη και βία.
Η πρόσβαση των παιδιών αυτών σε ποιοτική εκπαίδευση και σε ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον αποτελεί προϋπόθεση για τη συναισθηματική τους ασφάλεια και ευημερία. Ωστόσο, τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά και κοινωνικά συστήματα συνήθως δεν διαθέτουν τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις κοινωνικές, συναισθηματικές και εκπαιδευτικές προκλήσεις που βιώνουν τα παιδιά πρόσφυγες.
Το ΚΜΟΠ – Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας συμμετέχει στην ευρωπαϊκή ερευνητική πρωτοβουλία REFUGE-ED, η οποία έχει ως στόχο να καλλιεργήσει ένα συμπεριληπτικό και υποστηρικτικό σχολικό περιβάλλον για τα παιδιά πρόσφυγες και μετανάστες. Στο πλαίσιο αυτό, θα εντοπίσει αποδεδειγμένα επιτυχημένες πρακτικές που έχουν ήδη εφαρμοστεί στην εκπαίδευση, την ψυχική υγεία και την ψυχοκοινωνική στήριξη έχοντας επιφέρει θετικό κοινωνικό αντίκτυπο. Στη συνέχεια, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς, γονείς και τις σχολικές κοινότητες, η ερευνητική ομάδα του έργου θα εξετάσει πώς αυτές οι πρακτικές μπορούν να προσαρμοστούν και να εξειδικευτούν ώστε να ανταποκρίνονται στις διαφορετικές ανάγκες κάθε εκπαιδευτικής μονάδας στην Ε.Ε.
Συνολικά 46 σχολεία, μονάδες κοινωνικής πρόνοιας, δομές φιλοξενίας και κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης στην Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία, την Ιρλανδία, τη Σουηδία και τη Βουλγαρία πρόκειται να εφαρμόσουν τις πρακτικές αυτές. Σε κάθε μονάδα, οι εκπαιδευτικοί, τα παιδιά και οι οικογένειες θα επιλέξουν οι ίδιοι τις πρακτικές που τους ταιριάζουν και θα εργαστούν από κοινού ώστε να τις προσαρμόσουν στις ανάγκες τους.
Οι φορείς υλοποίησης του REFUGE-ED θα αξιολογήσουν τις πρακτικές αυτές και θα τις μοιραστούν με την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα μέσω μιας πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί στο πλαίσιο του έργου και θα παρουσιαστεί με την ολοκλήρωσή του. Σκοπός είναι η πλατφόρμα αυτή να προσφέρει τη γνώση και την απαραίτητη εκπαίδευση ώστε να εφαρμοστούν πρακτικές που βελτιώνουν τις ακαδημαϊκές επιδόσεις, την ψυχική υγεία και την κοινωνική ενσωμάτωση των παιδιών σε κάθε ευρωπαϊκό σχολείο.
Το REFUGE-ED υλοποιείται στην Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία, την Ιρλανδία, τη Σουηδία, τη Δανία και τη Βουλγαρία από εννέα ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα και μη κυβερνητικές οργανώσεις με μεγάλη εμπειρία στην εκπαίδευση, τη μετανάστευση και την ψυχική υγεία: το ΚΜΟΠ – Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας, το Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (UAB), το Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας (UNIFI), το Νέο Βουλγαρικό Πανεπιστήμιο (NBU), το Trinity Centre for Global Health του Πανεπιστημίου του Δουβλίνου, και τους οργανισμούς MHPSS Collaborative – Save the Children και Reference Centre for Psychosocial Support του Ερυθρού Σταυρού (PSC) από Δανία, Support Group Network (SGN) από Σουηδία και Cooperazione Internazionale Sud από Ιταλία. Το έργο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Horizon 2020 της Ε.Ε. και έχει τριετή διάρκεια (2021-2023).
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.refuge–ed.eu ή να επικοινωνήσετε με την υπεύθυνη διαχείρισης του έργου Χρύσα Σωτηρίου (📧 sotiriou.c@kmop.org, ☎️ 2103637547).
[i] Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ), τον Οκτώβριο του 2021 τα ασυνόδευτα παιδιά στην Ελλάδα ξεπερνούσαν τις 2.000.