Fake news και ρητορική μίσους: Από την “ψευδαγγελία” στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης

KMOP_fake news_

Fake news και ρητορική μίσους: Από την “ψευδαγγελία” στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης

KMOP_fake news_

215 πολίτες στον διαδικτυακό διάλογο του ΚΜΟΠ για την παραπληροφόρηση και τη ρητορική μίσους στον ψηφιακό κόσμο.

Το ΚΜΟΠ- Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας πραγματοποίησε με μεγάλη επιτυχία και με τη συμμετοχή 215 ατόμων από όλη την Ελλάδα, τη Δευτέρα, 23 Ιουνίου 2025, τη διαδικτυακή εκδήλωση  «Ψευδείς Ειδήσεις, Παραπληροφόρηση και Ρητορική Μίσους στον Ψηφιακό Κόσμο».

Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν θέματα επίκαιρα, όπως η παραπληροφόρηση, οι ψευδείς ειδήσεις, ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και η ρητορική μίσους στα ψηφιακά μέσα. Η εκδήλωση εντάσσεται στην πολυεπίπεδη δράση του ΚΜΟΠ για την ενίσχυση της ψηφιακής εκπαίδευσης, της κριτικής σκέψης και της συμπερίληψης, ιδίως στον τομέα της εκπαίδευσης.

Το συντονισμό της εκδήλωσης πραγματοποίησε ο Δρ. Αντώνης Κλάψης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και Αντιπρόεδρος του ΚΜΟΠ, ο οποίος στην εισαγωγική του τοποθέτηση επεσήμανε:

Η παραπληροφόρηση και η ρητορική μίσους δεν είναι νέα φαινόμενα. Στην αρχαιότητα, η διάδοση των ψευδών ειδήσεων ονομάζονταν ‘ψευδαγγελία’. Πρόκειται για όρο που χρησιμοποίησε ο ιστορικός Ξενοφώντας για να περιγράψει τη διάδοση ψευδών ειδήσεων ως μία πολεμική στρατηγική.  Αυτό που έχει αλλάξει είναι η ταχύτητα και ο όγκος της διάδοσής τους, ιδίως μέσω των κοινωνικών δικτύων και των αλγορίθμων που ενισχύουν τις προκαταλήψεις μας. Η πληροφορία μπορεί να ενώσει ή να διχάσει. Η δημοκρατία απαιτεί ενημερωμένους πολίτες, και αυτό ξεκινά με την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης από νωρίς.

Στη συνέχεια η Ζηνοβία Σαπουνά, δημοσιογράφος και συγγραφέας, παρουσίασε στοιχεία από το Digital News Report 2025, αναφέροντας πως οι νέοι στρέφονται όλο και περισσότερο στα social media για την ενημέρωση τους και πώς πολλές φορές στα συγκεκριμένα μέσα, λόγω της έλλειψης fact checking, ενισχύεται η παραπληροφόρηση. Εστίασε επίσης στον ρόλο των αλγορίθμων, της τεχνητής νοημοσύνης και των «θόλων αντήχησης» (echo chambers).

Η Έλλη Καπλάνη, κοινωνιολόγος και ερευνήτρια του ΚΜΟΠ, ανέδειξε τις συνέπειες της παραπληροφόρησης στα παιδιά και τους νέους, υπογραμμίζοντας τους ψυχολογικούς και κοινωνικούς κινδύνους και την ανάγκη προστασίας των πιο ευάλωτων ομάδων.

Έρευνα του ΚΜΟΠ για την συμπεριφορά των παιδιών στο διαδίκτυο

Το ΚΜΟΠ έχει ασχοληθεί εκτενώς με το συγκεκριμένο θέμα και έχει εκπονήσει έρευνα με αποκαλυπτικά στοιχεία, σχετικά με τις αναδυόμενες στάσεις των παιδιών (ηλικίας 9-12 ετών) στο διαδίκτυο, υπογραμμίζοντας την επείγουσα ανάγκη για προστασία τους από τους κινδύνους του διαδικτύου.

Οδηγός συμπεριληπτικής γλώσσας: «Σημασία δεν έχει μόνο τι λέμε αλλά και πώς το λέμε…»

Παράλληλα, το ΚΜΟΠ έχει αναπτύξει χρήσιμο εγχειρίδιο για την εφαρμογή της συμπεριληπτικής γλώσσας. Περιλαμβάνει πρακτικές οδηγίες και παραδείγματα για τη χρησιμοποίηση εκφράσεων και λέξεων που δεν αποκλείουν ομάδες ή άτομα σε σχέση με τα εγγενή χαρακτηριστικά τους.

Μπορείτε να το βρείτε εδώ.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο Δημήτριος Τζήμας, διδάκτορας Πληροφορικής και Διευθυντής Λυκείου, αναφέρθηκε σε  εκπαιδευτικές προσεγγίσεις για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των μαθητών/τριών, με έμφαση στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την ενσωμάτωση της κριτικής σκέψης στο σχολικό περιβάλλον.

Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, η Δάφνη Κουφοπάνου Μπερτ, διαχειρίστρια ευρωπαϊκών έργων του ΚΜΟΠ, παρουσίασε τις νέες πρωτοβουλίες για την κριτική σκέψη και τον ψηφιακό γραμματισμό στα σχολεία. Ακολούθησε συμμετοχικό εργαστήριο, όπου οι παρευρισκόμενοι μοιράστηκαν εμπειρίες και προτάσεις, διαμορφώνοντας ένα σύνολο αιτημάτων προς φορείς χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στο [email protected] ή στο 210-3637547.

Leave a comment
or ask for help